Bezoek aan RoesD

Geplaatst op: 28 mei, 2018

Op 16 mei brachten enkele leden van onze club een bezoek aan RoesD. RoesD is een winkel in Tolbert die glicées maakt en verkoopt, ofwel reproducties van schilderijen die zijn gemaakt met de modernste druk- en fototechnieken.

Voor Rembrandt (van Rijn, van de Nachtwacht) was het maken van een ets de enige mogelijkheid om zijn werk aan een breder publiek te laten zien. Werken in olieverf hingen alleen in de huizen van de rijken, die er in kleinere kring van konden genieten. In het recentere verleden werd het maken van reproducties door de opkomst van de fotografie een stuk eenvoudiger. Zo kwamen er ansichtkaarten en posters van bekende schilderijen. Deze verschillen echter nogal in kwaliteit van het origineel. Bij dit soort reproducties gaan veel kleurnuances verloren en is ook niet goed te zien hoe de schilder zijn werk in lagen heeft opgebouwd.

Met de komst van het glicée veranderde dit. Door de opkomst van de digitale fotografie en betere druktechnieken werde het mogelijk om veel levensechtere reproducties te maken. Bij RoesD hebben ze dit opgepakt.

Behalve koffie/thee met wat lekkers kregen we ook een uitleg over het maken van een glicée. Het komt er in het kort op neer dat er met behulp van 64 foto’s één groot beeld wordt gemaakt. Dit komt qua kleur bijna exact overeen met het origineel. Ook de penseelvoering kan zichtbaar worden gemaakt door heel kleine gebieden van de foto te bewerken. Het eindresultaat is zeer de moeite waard en gaat volgens RoesD zeker 75 jaar mee.

Al met al een leuk en leerzaam uitstapje. Voor meer informatie, zie de site van RoesD: www.roesd.nl