Lezing Joram Krol

Geplaatst op: 17 november, 2019

Fotoclub Noordenveld ontvangt een paar keer per jaar fotografen die hun werk komen laten zien. Ze geven er ook altijd uitleg bij: hoe lang ze al fotograferen en wat hun bezighoudt. De bedoeling is dat de clubleden zo inspiratie opdoen en daarna zelf aan de slag gaan. Vaak is dat met het onderwerp dat de fotograaf besproken heeft. Op woensdag 13 november kwam Joram Krol uit Groningen ons iets vertellen.

Joram Krol werd aangekondigd als “straatfotograaf”, maar dat bleek achteraf toch niet helemaal te kloppen. Joram maakt zijn foto’s wel vaak op straat, maar er wordt vaak gedacht dat hij zijn foto’s in een studio maakt. Hij werkt vrijwel altijd in zwart-wit (een enkele keer met een kleuraccent) en maakt portretten van mensen die hij op straat tegenkomt: prostituees, verslaafden, daklozen. Altijd markante types. Ook legt hij mensen vast in hun eigen omgeving: in hun winkel (een hoedenwinkel of juwelier in Groningen), hun studeerkamer of bij sport. Foto’s van zijn hand kun je zien op zijn Facebook-pagina die als motto heeft: “fotografie begint daar waar woorden eindigen…”.

Tijdens zijn presentatie vertelde hij iets over zijn werkwijze. Hij werkt alleen met een zogenaamde middenformaatcamera, bij voorkeur met een 35mm lens, waardoor hij heel dicht bij de mensen moet gaan staan die hij fotografeert. Andere fotografen herken je altijd aan een camera op de borst, een statief en grote lenzen, maar Joram loopt nooit rond met een camera voor de borst. Pas als hij toestemming heeft om een foto te maken, komt de camera tevoorschijn en gaat hij aan het werk. Hij regisseert zijn mensen, zoekt naar het juiste beeld en dan snel de foto maken.

Joram fotografeert situaties en personen meestal zoals hij ze aantreft. Wel is hij altijd op zoek naar een plek met een goede lichtinval. Hij werkt altijd met bestaand licht. Een middenformaat-camera, zoals hij heeft, heeft een grote sensor, waardoor de foto’s erg scherp kunnen zijn. Bovendien zijn ze dan geschikt om in grote formaten af te drukken. Wel is het scherpstellen met deze camera lastiger, maar uiteindelijk is dat een kwestie van vakmanschap.

De bijeenkomst met Joram Krol werd goed bezocht. Er waren in totaal ongeveer 50 mensen aanwezig, waaronder een vijftal introducées. Bezoek Jorams facebook-pagina voor zijn foto’s en laat je verrassen.