Presentatie Sake Elzinga op 1 november

Geplaatst op: 08 november, 2017

Wat zou jij doen als je de opdracht kreeg om foto’s te maken van carnaval als je zelf daar helemaal niets, maar dan ook niets mee hebt? Sake Elzinga wist daar wel raad mee. In plaats van met tegenzin te gaan staan kleumen aan een koude route sprak hij mensen in feestkleding aan en vroeg ze of ze misschien thuis in verkleedkleren op de foto wilden.

Biografie

Sake Elzinga (1959) is al heel lang bezig met fotograferen. Hij begon op zijn tiende en werkte lange tijd nog met echte negatieven in een donkere kamer, ver voordat digitale fotografie was uitgevonden. Hij heeft door de jaren veel opdrachtgevers gehad, waaronder NRC en NRC next en hij fotografeerde allerlei onderwerpen: sport, bekende Nederlanders, carnaval, Oerol, kamp Westerbork, Srebrenica en Tsjernobyl. Sake vindt fotograferen een kwestie van wachten omdat er altijd wel iets gebeurt. Je moet alleen wel geduld hebben.

Meekijken en luisteren

Op 1 november kwam Sake een presentatie geven op onze fotoclub. Hij liet eigen werk zien en daarna besprak hij een aantal foto’s die clubleden hadden ingestuurd. De opdracht was om foto’s op twee verschillende manieren in te leveren. Dat kon in kleur en zwart/wit, portrait-formaat of landscape zijn, of een foto met een uitsnede van diezelfde foto. De foto’s werden besproken en Sake gaf een aantal tips waarmee je foto’s sprekender en dus sterker kunt maken. Het maakt nogal verschil of je wel of geen kleur gebruikt en of je een andere uitsnede kiest. Het accent van de avond lag vooral op het verschil tussen zwart/wit en kleur. De voorbeelden maakten duidelijk dat je soms met zwart/wit de essentie van een beeld beter overbrengt bij je publiek en dat kleur niet altijd iets toevoegt, maar ook af kan leiden.

Nabewerking

Voor Sake is het plaatje niet af als het uit de camera komt. Hij doet veel aan nabewerking. Kanttekening daarbij is dat een foto in de basis wel goed moet zijn, anders kun je er ook met het beste bewerkingsprogramma nooit iets moois van maken.

De presentatie die Sake gaf, was leuk en leerzaam. Nu is het aan ons om het geleerde toe te passen.
Meer informatie over Sake vind je op zijn website klik hier.

Josie Borger