Life formule

De LIFE formule is ooit in het leven geroepen door het beroemde gelijknamige Amerikaanse tijdschrift LIFE MAGAZINE. De redacteuren eisten van hun fotojournalisten dat zij tenminste acht verschillende type foto’s aanleverde van het item voor in het magazine. Op deze manier streefde ze naar een uniform en gevarieerd beeld waarmee het artikel vorm gegeven kon worden.

  1. Introductie foto
    De introductie- of overzichtsfoto wordt vaak als de inleiding van de fotoreportage gebruikt en geeft een beeld van de omgeving waar het verhaal zich afspeelt. Als je een groothoeklens hebt, dan kun je die gebruiken om het beeld letterlijk zo ‘breed’ mogelijk te maken. Ook kan het idee van de omgeving worden uitgebeeld in een serie van detail foto’s.
  2. Medium foto
    Dit type foto houdt het midden tussen de introductie foto en een detail. Je zoomt iets verder in op het verhaal, maar nog niet te ver! Een ‘medium’ shot laat een gedeelte van de omgeving van je zien. De aandacht is meestal op één activiteit of één groep gericht. Bijvoorbeeld een aantal bezoekers met een beperkt gedeelte van het evenement dat je fotografeert.
  3. Interactie foto
    Deze foto laat je zien wat er gebeurt in de reportage. Een interactie tussen mensen onderling of met de omgeving. Ga op zoek naar momenten en gebaren die de emotie achter de interactie versterken.
  4. Portret foto
    Dit zijn meestal de foto’s van de hoofdrolspelers in jouw reportage. Het liefst ongeregiseerde foto’s van de hoofdpersonen in hun omgeving. Maar als dit niet lukt kunnen ook geposeerde portretten. Ook hier niet vergeten om de omgeving mee te nemen. De hoofdpersoon in zijn vertrouwde omgeving levert vaak krachtige foto’s op!
  5. Close-up of detail foto
    In plaats van het grote geheel belicht je hier het verhaal met kleine details, die vaak over het hoofd worden gezien. Abstracte beelden en details prikkelen de verbeelding. Je kan een aantal details ook combineren tot één foto.
  6. Sequentie foto’s
    Sequentie foto’s (foto serie) van hetzelfde onderwerp dat je al eerder hebt gebruikt, maar nu met een andere invalshoek (komt steeds terug) geven een gevoel van tijd en actie aan je fotoreportage. Een kleine serie foto’s die laat zien hoe iets in zijn werk gaat. Of een foto voor, tijdens en na de behandeling. Zo een kleine serie binnen de fotoreportage geeft het verhaal vaart en zorgt voor actie. Denk aan voor- en na foto’s of een serie van 3 foto’s met een begin, midden en eind. 
  7. Afsluitende foto
    Dit is de foto die de serie en daarmee het verhaal/reportage afsluit. De spreekwoordelijke kers op de taart. Dit kan in de vorm van een detail, maar ook andere type foto’s zijn hiervoor goed te gebruiken.
  8. Cover foto
    De iconische en meest krachtige foto van je serie. De krachtigste foto is de foto die in één beeld je hele verhaal laat zien. Een samenvatting in beeldtaal.

Meer informatie en voorbeelden: 
fotoschoolkeistad.nl
zoomacademy.nl
chantalheusschen.nl