Rondleiding in De Fotofabriek

Geplaatst op: 18 maart, 2019

Op 13 maart hebben we met ongeveer 17 clubleden een bezoek gebracht aan De Fotofabriek, een bedrijf in Groningen. De naam zegt het al: daar wordt iets gedaan met foto’s. Je kunt er bijvoorbeeld fotoalbums laten maken van een geslaagde vakantie, maar ook addrukken op allerlei verschillende materialen, variĆ«rend van kurk tot geborsteld aluminium en andere materialen waar je zelf nooit op was gekomen.

We werden om 14.00 uur ontvangen met koffie en thee en kregen daarna een rondleiding van ongeveer een uur. Je denkt misschien dat het maken van fotoalbums vrijwel geheel automatisch gaat, maar dat is een misverstand. Een groot deel van het werk gebeurt nog met de hand. Je vindt er daarom o.a. de volgende machines: printers, snijmachines en bindmachines, maar het bedrijf heeft ook enkele vormgevers in dienst. Al met al een mooi samenspel tussen mens en machine dat erg fraaie producten oplevert.

Als je een fotoalbum laat maken, kun je kiezen uit verschillende papiersoorten en bindwijzen, bijna te veel om op te noemen.

De tijd was natuurlijk weer veel te kort om alles te kunnen zien, maar al met al kregen we toch een mooi inkijkje in de wereld van de fotoalbums. Op de foto bovenaan dit bulletin zie je de vier verschillende kleuren waarmee albums worden gedrukt: Cyaan, Magenta, Yellow en Black (gewoonlijk wordt dit afgekort tot CMYK).